EduSummit

EduSummit

Stretnutie učiteľov s programátormi

EduSummit je špeciálna sekcia konferencie zameraná na vyučovanie programovania na základných a stredných školách. Po dvoch rokoch, keď sme v rámci PyCon SK organizovali EduTrack pozostávajúci z jedného dňa prednášok pre učiteľov, tentokrát pripravujeme rozšírený, dvojdňový program pre učiteľov a nadšencov vyučovania informatiky. Počas EduSummitu sa budeme venovať inovatívnym spôsobom a metódam vo vyučovaní informatiky, pričom si komunita učiteľov má možnosť zdieľať svoje skúsenosti a vedomosti o užitočných nástrojoch.

Profesor Juraj Hromkovič, DrSc.

Juraj Hromkovič

profesor na ETH Zürich

Profesor Juraj Hromkovič, DrSc., ktorý pôsobí ako vysokoškolský pedagóg vo Švajčiarskom federálnom technologickom inštitúte (ETH) v Zürichu. Je autorom mnohých kníh a vedeckých publikácií, najmä v oblasti algoritmiky, pravdepodobnostných algoritmov a didaktiky informatiky. Zameriava sa na vzdelávanie učiteľov informatiky a zavedenie vyučovania informatiky na základné školy. V roku 2017 prevzal štátne vyznamenanie Pribinov kríž I. triedy, ktoré mu udelil prezident SR Andrej Kiska.

Programovanie s LOGO-filozofiou ako model všeobecného vzdelávania pre všetky odbory

Jean Piaget prišiel s konceptom "learning by doing" s cieľom zvýšiť motiváciu a trvanlivosť vedomostí a prehĺbiť chápanie študovaných objektov vďaka vlastnej aktivite v procese učenia sa. Seymour Papert obohatil tento koncept o "getting things to work" vo svojej implementácii výučby programovania v programovacom jazyku LOGO. My sme na ETH skombinovali tento prístup s konceptom "critical thinking", ktorý odmieta vyučovať hotové produkty vedy (fakty, modely, metódy,...), ale vyžaduje si učiť procesy ich vytvárania. Pre prípravu vzdelávania tisícky učiteľov základných a stredných škôl pre výučbu programovania, sme vyvinuli v rámci týchto výučbových konceptov prostredia na výučbu programovania, ako aj iných informatických tém a napísali k nim sériu učebníc. V tejto prednáške sa budeme venovať prostrediam TigerJython (dialekt Pythonu) a viacerým verziám jazyka LOGO (textovým i blokovým) a vysvetlíme proces ich tvorby z pohľadu potrieb výučby programovania. Predstavíme aj informatiku ako viac než 5000 rokov starú vedu a ozrejmíme jej prínos pre všeobecné vzdelanie a jej nenahraditeľnosť vo vzdelávaní budúcich generácii.

Luke Spademan

žiak informatiky a Python nadšenec

Luke je 17-ročný žiak informatiky, matematiky, pokročilej matematiky a fyziky v 12. ročníku z Rugby, UK. Rád programuje v Pythone a micro:bit považuje za skvelý nástroj na výuku, ktorý by sa mal oveľa viac využívať. V minulosti už prednášal na PyCon UK a teší sa na prednášku na PyCon SK 2019. Rozprávať bude v sekcii EduSummit o tom, ako spraviť informatiku pre žiakov na školách zaujímavejšou.

Ovládanie robotického ramena micro:bitmi. Ako urobiť hodiny programovania zaujímavejšími.

Je všeobecne známe, že získať pozornosť detí na dlhšiu dobu je veľmi ťažké. Spolu preskúmame, ako môžeme s micro:bitom zaujať mladé publikum pomocou interaktívnych dem a programátorských aktivít.

Deti zbožňujú fyzickú interakciu s hardvérom. Presne to je skvelé na micro:bite. Nielenže má vstavané LEDky a tlačidlá, ale dokáže ovládať väčšie a vzrušujúcejšie zariadenia ako napríklad robotické ramená. To umožňuje pripraviť výzvu pre študentov na rôznych úrovniach. Študentom, ktorý sú v programovaní začiatočníci, môžeme zadať pokročilý program, alebo návod krok za krokom, ktorý ich prevedie celým procesom ovládania zariadenia (v tomto prípade robotického ramena). Pokročilejší študenti môžu dostať menej komplexný zdrojový súbor a môžu písať kód na ovládanie ramena samostatnejšie.

Prečo prísť?

Skvelí rečníci, workshopy a ukážky hardvéru

Prednášaj na EduSummite

Výzva na prihlásenie príspevku je stále otvorená. Srdečne pozývame učiteľov a nadšencov vyučovania informatiky, aby si prihlásili prednášku, workshop alebo poster a tým sa stali spolutvorcami obsahu konferencie. Viac info tu.

Young Coders' day

V sobotu sa bude konať Young Coders' day, pozostávajúci z programovacích dielní pre deti.

Hardware Projects Showcase

Vytvorili ste zaujímavý hardvérový projekt, ktorý využíva Python, micro:bit alebo Raspberry Pi? Tak ho predveď na PyCone :-) Stačí ho prihlásiť ako príspevok a vo formulári vybrať možnosť Hardware Projects Showcase.

EduSummit workshopy

Sobota bude patriť workshopom. Prihlasovanie workshopov ešte stále prebieha, avšak niekoľko ich už máme potvrdených:

Microbit image

Aspekty počítačového myslenia vo vyučovaní programovania

Python sa stal jedným z najrozšírenejších jazykov vo výučbe informatiky a je v mnohých ohľadoch vynikajúcou voľbou na úrovni stredných aj vysokých škôl. Jednou z hlavných úloh trvalo udržateľného vzdelávania v oblasti výpočtovej techniky je však prekračovať vyučovanie samotného programovacieho jazyka a diskutovať o aspektoch "počítačového myslenia". Dôležitým príkladom počítačového myslenia je správna analýza toho, ako dobre funguje konkrétny algoritmus a nakoľko je efektívny. Ale môžeme skutočne v úvode do Pythonu vyučovať efektivitu?

Na tomto workshope uvádzame príklady toho, ako študentom priblížiť pojem časovej zložitosti na intuitívnej a zároveň dostatočne formálnej úrovni. Okrem praktických príkladov, ktoré implementujeme v Pythone, chceme preskúmať teoretické základy, ktoré nám umožňujú vyhodnotiť a porovnať rôzne algoritmy pre rovnakú triedu problémov.

Lektori: Tobias Kohn a Dennis Komm z ETH Zurich

Microbit image

Programovať (micro:bit) môže každý. Fakt alebo mýtus?

Čo keby ste mali riešenie na oživenie vyučovania programovania? Riešenie, ktoré svieti, reaguje na podnety, alebo dokonca posiela správy? A môže programovať skutočne každý? Na workshope sa pokúsime nájsť odpoveď na tieto otázky. Vyskúšame si zábavné programovanie, či už s využitím grafického blokovo orientovaného programovacieho jazyka alebo textového jazyka MicroPython. Máme pre vás pripravenú ochutnávku práce s programovateľným mikropočítačom BBC micro:bit, s prezentáciou praktických tipov na rôzne aktivity pre študentov. Vzbuďme v študentoch chuť programovať!

Lektori: Magdaléna Bellayová a Eva Kupčová z Gymnázia Golianova 68 v Nitre

Minecraft image

Dobrodružstvá v Minecrafte s jazykom Python

Učiť sa programovať je ťažké. Naučiť niekoho programovať je ešte ťažšie. Je však veľmi jednoduché stráviť hodiny času v svete hry Minecraft. Na tomto workshope sa pokúsime spojiť všetky tieto tri problémy dokopy a naučíme vás programovať v jazyku Python vo svete hry Minecraft. Ak ste nikdy s Pythonom nerobili, nevadí - vraj je to jazyk, s ktorým sa oplatí začať. Takže uvidíme. Aby to nebolo všetko, celá aktivita sa bude konať na minipočítači Raspberry Pi, ktorý obsahuje špeciálnu verziu Minecraft-u určenú práve na výučbu programovania. Nezabudnite si priniesť len dobrú náladu a... krompáč.

Vesmírni votrelci

Výučba programovania pomocou tvorby hier v PyGame Zero

Programovanie je cool a sexi. Ak však chcete osloviť súčasné decká, asi už neuspejete výpisom hlášky "Hello, world!". Rovnako tak neuspejete výpisom čísiel od 1 po 10 pri prezentovaní cyklov. A už vôbec nie v prostredí čiernej obrazovky a bielych písmeniek. Pre nich už nie je počítač čarovná skrinka. Oni za tým počítačom odsedia v porovnaní s nami častokrát výrazne viac hodín. A častokrát je prvým kontaktom s počítačom práve počítačová hra. Na tomto workshope vám ukážem, ako sa dá počítačová hra vytvoriť za krátky čas zhruba na 100 riadkoch kódu. Nie - nebudeme hádať číslo, ktoré si počítač myslí. Budeme vytvárať jednoduchý remake Arkanoid-u v peknom grafickom prevedení. To všetko v jazyku Python s použitím knižnice PyGame Zero.

Lektor: Miroslav Biňas z TUKE

Staňte sa súčasťou programu!
Program konferencie ešte stále napĺňame kvalitným obsahom aj od Vás - účastníkov. Preto ak máte nádpad na zaujímavý prípevok, kliknite tu

Po uzavretí prihlášok na prednášky a workshopov zverejníme zoznam všetkých workshopov. Viac informácií o programe nájdete tu

Sponzoruj

Potrebujeme vás — EduSummit hľadá sponzorov a partnerov!

Sponzorovaním konferencie PyCon podporíte aj množstvo vzdelávacích aktivít počas konferencie. V prípade, že bude konferencia zisková, budeme zo zisku financovať vzdelávacie aktivity počas celého roka. Neváhajte nás kontaktovať. Viac informácií o sponzoringu nájdete na našej sponzorskej stránke.

  sponsors@pycon.sk